Sari la conținut

[Mister] Ce făcea căpitanul Titanicului în timp ce nava se scufunda?


device

Postări Recomandate

ce-facea-capitanul-titanicului-in-timp-ce-nava-se-scufunda_700x365.jpeg.webp

 

Nimeni nu știe exact unde se afla căpitanul Edward Smith în fatidica zi de14 aprilie 1912, la ora 23:40, dar martorii au declarat că apărut pe puntea Titanicului câteva momente mai târziu, întrebând ce a lovit vasul, care făcea prima călătorie peste Atlantic.

„Un iceberg, domnule”, a răspuns ofițerul William Murdoch. Așa a început cea mai proastă noapte din viața altfel glorioasă a lui Edward Smith. În cei peste 40 de ani petrecuți pe mare, fusese rareori implicat în accidente și nu fusese niciodată tras la răspundere pentru vreunul.

Acum, însă, era pe cale să fie în centrul unuia dintre cele mai grave dezastre maritime din toate timpurile. În doar câteva ore, peste 1.500 de pasageri și membri ai echipajului aveau să moară.

Corpul lui Smith nu a fost recuperat niciodată, iar ultimele sale momente rămân un mister din cauza mai multor relatări contradictorii, inclusiv una care spunea că ar fi sărit de pe navă ținând în brațe un copil.

După cum scrie Wyn Craig Wade în cartea „Titanic: Sfârșitul unui vis”, „căpitanul Smith a avut cel puțin cinci morți, de la una eroică, la una rușinoasă”. De asemenea, au circulat unele zvonuri despre supraviețuirea lui…

ce-facea-capitanul-titanicului-in-timp-ce-nava-se-scufunda-0_700x365.jpeg.webp



 

Rapoarte contradictorii privind avariile

La început, părea că norocul era de partea lui Smith. Ofițerul Joseph Boxhall a făcut o inspecție rapidă a navei și s-a întors pe punte pentru a raporta că nu a găsit nicio avarie. Dar orice ușurare pe care Smith ar fi putut să o simtă în acel moment a fost repede spulberată.

Thomas Andrews, proiectantul șef al Titanicului, a raportat că cel puțin cinci dintre cele 16 compartimente etanșe ale Titanicului fuseseră inundate. Nava ar fi putut rămâne pe linia de plutire cu până la patru compartimente inundate, în funcție de amplasamentele lor, însă inundarea a cinci dintre ele a dus la o situație catastrofală.

Pe la miezul nopții, Andrews i-a spus lui Smith că Titanicul mai putea rezista încă 60-90 de minute. Smith a înțeles atunci că vasul era condamnat.

De asemenea, știa că cele 20 de bărci de salvare ale navei aveau o capacitate totală de 1.178 de persoane și nu puteau nici pe departe să-i susțină pe cei peste 2.200 de pasageri și membri ai echipajului aflați la bord.

Nava de salvare fantomă

Căpitanul mai avea încă o speranță pentru evitarea dezastrului total. La scurt timp după coliziune, el și alți ofițeri au văzut luminile unei nave din apropiere, estimând că aceasta se afla la cel mult 8 kilometri distanță.

La ora 00:05, Smith a dat ordin să descopere bărcile de salvare și să alerteze pasagerii. Între timp, le-a spus celor doi operatori radio ai navei să se pregătească să transmită semnale de ajutor.

Zece minute mai târziu, după estimările operatorului supraviețuitor, căpitanul s-a întors și le-a dat ordin să trimită un CQD, apelul universal de ajutor care a fost înlocuit în curând cu un SOS.

Nava pe care au zărit-o în depărtare nu a răspuns, dar au răspuns altele. Cea mai apropiată, RMS Carpathia, a răspuns că va schimba cursul și se va grăbi spre poziția Titanicului. Din păcate pentru oamenii de pe Titanic, Carpathia se afla la 58 de mile, deci la aproximativ patru ore distanță. Era deja puțin după ora 00:30.

Încă sperând să atragă atenția misterioasei nave din apropiere, căpitanul a ordonat lansarea rachetelor de semnalizare la ora 00:45. În același timp, Boxhall a încercat să o contacteze cu o lampă de semnalizare, lansând un apel de ajutor în cod Morse. Nu a primit niciun răspuns.

A intrat căpitanul Titanicului în stare de șoc?

De asemenea, în jurul orei 00:45, membrii echipajului au coborât în apă prima dintre bărcile de salvare ale Titanicului. Deși Smith ordonase deja de aproximativ 40 de minute ca bărcile să fie descoperite, nu a dat ordinul de a începe încărcarea și coborârea lor decât atunci când ofițerul secund Charles Lightoller i-a amintit, întrebând: „Nu ar fi mai bine să urcăm femeile și copiii în bărci, domnule?”

Acesta a fost unul dintre cele câteva incidente care i-au făcut pe unii istorici să se întrebe dacă nu cumva Smith a intrat într-o stare de șoc.

Într-un alt caz, Smith a ordonat ca o barcă de salvare să fie coborâtă de pe puntea bărcilor pe puntea de promenadă, pentru ca pasagerii să poată urca mai ușor.

„Nu ați uitat, domnule, că toate acele ferestre de sticlă sunt închise?”, i-a amintit cu blândețe un pasager. „Dumnezeule, aveți dreptate!” a răspuns Smith. Se pare că a confundat puntea de promenadă parțial închisă a Titanicului cu cea complet deschisă a navei surori, Olympic, pe care o comandase anterior.

Din acel moment, acțiunile lui Smith sunt tot mai neclare. Nu a renunțat la nava misterioasă, ordonând echipajului din cel puțin unei bărci de salvare să vâslească spre lumini, să lase pasagerii și să se întoarcă apoi pe Titanic pentru a-i prelua și pe ceilalți.

S U R S A

 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vizitator
Acest topic este acum închis pentru alte răspunsuri.
  • Navigare recentă   0 membri

    • Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Termeni de Utilizare & Politică Intimitate