IoNuT™ Posted April 23, 2020 Posted April 23, 2020 Am tot vorbit despre NVIDIA in ultima vreme si v-am aratat si Minecraft RTX. Tot in acel articol [ https://zonait.ro/review-minecraft-rtx-cum-transforma-ray-tracing-si-dlss-2-0-un-astfel-de-joc/] am vorbit si despre DLSS 2.0 si l-ati putut vedea in practica in demonstratia live pe care am facut-o pe YouTube. Dupa cum am promis atunci, astazi o sa vorbim mai pe larg despre ce este DLSS 2.0 si cu ce se mananca chestia asta. DLSS 2.0 si ce aduce nou fata de versiunea anterioara DLSS nu este un termen chiar nou, astfel am putut vorbi despre aceasta tehnologie inca de la aparitia primelor jocuri cu suport pentru Ray Tracing. Dar de atunci, toata aceasta treaba a crescut, s-a maturizat si a ajuns sa fie un adevarat avantaj; nu doar „inca un buton” din setarile grafice. DLSS, sau pe numele din buletin, Deep Learning Super Sample este o retea neurala de tip deep learning care creste performanta in joc cu ajutorul procesoarelor AI integrate in placile video din seria NVIDIA RTX. Sau pe limba romana, tehnologia asta ia imaginile inainte ca acestea sa-ti ajunga pe ecran si le randeaza la o rezolutie mult mai mica decat cea a monitorului. Dupa care, prin ceva magie tehnologica, le mareste pana cand ajung la rezolutia ta. Partea cea mai buna este ca imaginile nu pierd din calitate sesizabil, insa performanta poate fi chiar si cu 100% mai buna, in functie de implementare. NVIDIA DLSS 2.0 Acum, diferenta dintre DLSS 2.0 si vechea versiune (1.9) este si ea destul de mare. Unde versiunea veche facea in esenta acelasi lucru, imaginile aveau tendinta de a fi slabe calitativ sau sterse. De parca cineva a folosit unealta de Blur din Photoshop. Noua implementare elimina aceasta problema insa, iar imaginile sunt mult mai bine finisate. Cateodata sunt mai sharp decat mi-ar placea mie, dar pentru ceea ce este aceasta tehnologie si starea inca incipienta in care se afla ca si implementare, este ceva mare. DLSS 2.0 vs DLSS 1.9 Calitate superioara a imaginii – DLSS 2.0 pastreaza calitatea nativa a imaginii, dar randeaza doar jumatate din pixeli. Se foloseste de tehnici noi de feedback temporal pentru a obtine detalii cat mai clare ale imaginii. Scalare excelenta pe NVIDIA RTX – Un nou model de AI foloseste nucleele Tensor mai eficient pentru a procesa la o viteza de doua ori mai mare decat versiunea 1.9 a DLSS. O singura retea pentru toate jocurile – Vechea versiune necesita antrenarea AI-ului pentru fiecare joc nou. DLSS 2.0 ofera o retea AI generalizata care functioneaza in toate jocurile. Asta inseamna o integrare mai rapida in jocuri si mai multe titluri care vor rula DLSS. Optiuni personalizabile – DLSS 2.0 ofera utilizatorilor trei moduri de ajustare a imaginii: Quality, Performance si Balanced. In acest fel, poti controla impactul pe care il are tehnologia asupra jocului. Platforma de test pe care am rulat jocurile este formata dintr-un procesor AMD Ryzen 5 3600X, 16GB RAM la 3200Mhz si o placa RTX 2080 Strix. Rezolutia la care am rulat este 2560×1440 si toate setarile din joc au fost Maxed Out, adica date in blana. Prima comparatie ati mai vazut-o si in review-ul lui Minecraft RTX, dar am inclus-o si aici pentru ca este relevanta pentru articolul de fata. Cu Ray Tracing-ul activ, performanta a scazut de la 144 FPS la 36.9 FPS. Desigur, in acest caz implementarea RTX este completa iar o astfel de scadere este de asteptat. Odata activat DLSS 2.0, am vazut o crestere imensa, astfel am ajuns la 75.8 FPS. Asta a facut diferenta dintre un slideshow frumos si o experienta jucabila. Control DLSS 2.0 ON DLSS 2.0 ON Control DLSS 2.0 OFF DLSS 2.0 OFF Al doilea exemplu bun de implementare a tehnologiei este Control. Cu preset-ul High, care este cel mai mare in acest joc si RTX ON, framerate-ul sta pe la 39-40FPS. Nu este chiar rau, dar este mult sub 60-ul auriu. Dupa aceea, am zis sa activez DLSS 2.0. Am ales sa merg pe optiunea Balanced care randeaza jocul la 960p. Mai aveam optiunea sa merg pe 720p, dar am preferat o rezolutie ceva mai mare. Astfel, am ajuns la 75-80FPS ceea ce este mult mai bine. In Wolfenstein: Youngblood situatia sta putin altfel. Acest joc nu este atat de resource heavy deci oricum merge bine pe configuratii si mai slabe decat cea folosita aici. Diferenta insa este sesizabila, iar si comparatiile oferite de NVIDIA arata un salt de la 80-90FPS spre 100+ de unde deja nu cred ca mai are rost sa numaram. Dar nici implementarea RTX nu este ceva fabulos in cazul acestui joc. Merita sa cumperi o placa RTX doar pentru DLSS 2.0? Hai sa punem intrebarile ce trebuiesc puse! DLSS 2.0 asta cu care va tot stresez este disponibil doar pe RTX-uri. Placile noi de la NVIDIA pe care multi le-ati dat cu ou si otet si ati spus ca sunt ca si caviarul (da, am citit si am ras la un comentariu care facea comparatia asta). Ei bine, as putea spune ca DLSS merge mana in mana cu Ray Tracing, dar ar fi doar o parte din adevar. Chiar daca tehnologia asta arata imbunatatiri enorme in momentul in care activam luminile super realiste, poate fi folosita cu succes si fara RT. Pentru cineva cu un PC high-end, cum este cel pe care am testat astazi, nu este mare lucru. Ray Tracing-ul si asa este un artificiu vizual in multe jocuri si cu cateva compromisuri pe partea de fidelitate grafica pot sa scot 60FPS si fara DLSS 2.0. In schimb, placi precum RTX 2060 si RTX 2060 Super ar putea inregistra imbunatatiri semnificative. Daca merita sa faci upgrade la RTX 2060 Super spre exemplu doar pentru tehnologia asta? Da si nu. RTX 2060 este si asa o placa puternica pentru gaming la FullHD, dar daca vrei sa te bucuri de Ray Tracing pe cea mai slabuta dintre RTX-uri, eu zic ca merita sa iei in considerare DLSS 2.0. Mai ales ca este abia la inceput, la fel ca si RT, deci viitorul arata bine din tabara verde. sursa: ZonaIT
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.